SUBSKRYBUJ
YouTube | Spotify |Apple Podcasts | Google Podcasts
Podcast Dzieci Zdolne
Nagrywam się dla Ciebie po to, aby pokazać Ci, jak można mądrze, dobrze i fajnie wspierać zdolne dzieciaki. Takie, które patrzą na świat inaczej niż większość ich rówieśników. Takie, dla których to, co łatwe, jest nudne - a fajne jest to, co trudne.
Ten podcast jest dla rodziców, nauczycieli i bliskich osób zdolnych dzieci.
Supermoce i deficyty: czy zdolne dzieci we wszystkim muszą świetnie sobie radzić?
Z tego odcinka dowiesz się:
W czym nie radzą sobie zdolne dzieci?
Jakie zaburzenia psychiczne i fizyczne częściej dotykają zdolnych dzieci?
Co zrobić, gdy dziecko jest nadmiernie perfekcyjne?
Jak wspierać dziecko z nadwrażliwością emocjonalną?
Jak pomóc dziecku w radzeniu sobie z trudnościami społecznymi?
Co oznacza nieharmonijny rozwój w przypadku dzieci zdolnych?
Co mówią badania o zdrowiu i trudnościach zdolnych dzieci?
Opinia z poradni, i co dalej? Jak domagać się wsparcia dla zdolnego w szkole
Jakie prawa przysługują Twojemu dziecku po uzyskaniu opinii w poradni psychologiczno-pedagogicznej
Jak czytać i rozumieć opinię z poradni? Co z niej wynika?
Jakie wsparcie możesz wynegocjować dla dziecka w szkole?
Jak podejść do rozmów z nauczycielami? Z jakim nastawieniem iść do szkoły?
Co robić, gdy szkoła nie stosuje się do zaleceń z opinii?
Co robić, gdy nie zgadzam się z opinią na temat mojego dziecka?
Kazali zbadać ADHD i Aspergera: co to może znaczyć?
Diagnoza dziecka zdolnego krok po kroku. Jak to wygląda od kuchni i czy w ogóle warto?
Diagnoza dziecka zdolnego krok po kroku. Jak to wygląda od kuchni i czy w ogóle warto? W tym odcinku podcastu "Dzieci Zdolne" dowiesz się m.in.:
Gdzie w Polsce można zdiagnozować dziecko zdolne
Jak wygląda wizyta diagnostyczna w poradni psychologiczno-pedagogicznej
Na czym polegają testy na inteligencję
Czy diagnoza jest stresująca dla dziecka i rodzica
Co to jest opinia psychologiczna i orzeczenie
Po co w ogóle robić dziecku diagnozę uzdolnień
Nasz bąbelek jest geniuszem! 6 stereotypów, którymi krzywdzimy zdolne dzieci
Poznaj 6 najpowszechniejszych stereotypów, którymi krzywdzimy zdolne dzieci. Julia rozmawia o pułapkach stereotypów i nieprawdziwych, choć powszechnych przekonań na temat zdolnych dzieci: że geniusza można wyhodować, że zdolny zawsze sobie poradzi, że wszystkie dzieci są zdolne, że aby być wybitnie zdolnym, trzeba być dobrym z matematyki, że wiele dzieciaków jest zdolnych, ale leniwych, oraz że z wybitnych uzdolnień wyrasta się z wiekiem.
Poznacie też historię dość hardcore’owego eksperymentu wychowawczego węgierskiego szachisty, László Polgára, który przy pomocy swoich córek starał się udowodnić, że każde dziecko da się po prostu wychować na geniusza.
Upierdliwe czy uzdolnione? Jak rozpoznać zdolne dziecko
W pierwszym odcinku drugiego sezonu podcastu „Dzieci Zdolne” przyglądamy się stereotypom na temat zdolnych dzieci. Okazuje się, że wyobrażenia o geniuszach jako grzecznych prymusach lub przemęczonych dzieciach z bogatych domów mijają się z prawdą!
Dzielę się moimi doświadczeniami z synem, którego nietypowe zachowania były początkowo odbierane jako „niegrzeczne” i „niewychowane”. Omawiam też 10 oznak wybitnych talentów dziecka wg prof. Nęcki i tłumaczę, dlaczego tak ważne jest, by je rozpoznać i odpowiednio wspierać.
Jeśli zastanawiasz się, czy Twoja pociecha ma ponadprzeciętne uzdolnienia, koniecznie posłuchaj tego odcinka! Dowiesz się, jakie mogą być tego sygnały i jak wygląda świat z perspektywy uzdolnionych dzieci.
Zwiastun: Ruszamy z drugim sezonem podcastu Dzieci Zdolne!
W tym odcinku Julia Krysztofiak-Szopa zaprasza do drugiego sezonu podcastu "Dzieci Zdolne". W pierwszym sezonie podcastu Julia rozmawiała z ekspertami i innymi rodzicami o wyzwaniach i potrzebach zdolnych dzieci. W drugim sezonie Julia podzieli się swoją osobistą historią i doświadczeniami związanymi z wychowywaniem syna.
Jeśli jesteś rodzicem lub nauczycielem zdolnego dziecka, koniecznie posłuchaj tego odcinka! Julia dzieli się cennymi informacjami, które mogą pomóc Ci w wspieraniu Twojego dziecka.
Odcinek #12: Czy przeceniając inteligencję u dzieci hodujemy małych narcyzów?
Czy podkreślanie zdolności dziecka może prowadzić do rozwijania cech narcystycznych? W kolejnym odcinku podcastu "Dzieci Zdolne", Julia Krysztofiak-Szopa rozmawia z profesorem Marcinem Zajenkowskim, psychologiem z Katedry Psychometrii i Diagnozy Psychologicznej Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Specjalizuje się on w badaniu inteligencji i narcyzmu. Wspólnie omawiają zagadnienia związane z genezą narcyzmu u dzieci, wpływem przeceniania inteligencji przez rodziców oraz związkami między inteligencją a osobowością. Odcinek ten może okazać się szczególnie interesujący dla rodziców dzieci o wysokim poziomie inteligencji, którzy zastanawiają się nad tym, jak wspierać swoje zdolne dzieci, jednocześnie dbając o ich zdrowy rozwój emocjonalny.
Odcinek #11: Filmy i seriale o zdolnych dzieciach
Zapraszam na przegląd trzech najlepszych filmów i seriali, które opowiadają o niezwykle zdolnych dzieciach. Są to propozycje doskonałe do wspólnego oglądania z całą rodziną! W dzisiejszym odcinku zastanowimy się, dlaczego dzieciom zdolnym często trudno się utożsamić z bohaterami filmów dla dzieci, a także przybliżymy Wam historie trzech wyjątkowych produkcji.
Odcinek #10: Jak pracować ze zdolnym uczniem w klasie?
Masz w klasie bardzo zdolne dziecko i czujesz, że choćbyś stanęła na rzęsach, nie jesteś w stanie niczym go zająć? Trochę Ci go żal, bo w końcu to nie jego wina, że szybko kończy zadania, które reszcie klasy starczą na 45 minut... Co z nim zrobić? Czym go zająć?
Odcinek #9: Why talking about giftedness is like talking about sex (with Dr. Deborah Ruf)
Dlaczego to ważne, aby rozpoznawać zdolne dzieci kiedy są jeszcze na samym początku swojej szkolnej drogi? Dlaczego zdolne dziecko powinno wiedzieć, że jest zdolne, i jak mu to uświadomić? Dlaczego nie warto fetyszyzować wyników testów IQ, ani szkolnych ocen? Jak działają testy inteligencji?
Odcinek #8: Uniwersytet Dzieci, czyli jak zapisać dziecko na studia?
Masz dziecko, którego zainteresowania wykraczają poza szkolne ramy? Zastanawiasz się, jak umożliwić mu udział w zajęciach z naukowcami z polskich uniwersytetów?
Rozmawiam z Bogusławą Łuką, współzałożycielką i prezeską Fundacji Uniwersytet Dzieci, która już od 15 lat organizuje zajęcia akademickie dla dzieci i młodzieży.
Odcinek #7: Jak Krajowy Fundusz na rzecz Dzieci pomaga młodym zdolnym?
Rozmawiam z Marią Mach, prezeską Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci o tym, jak Fundusz pomaga (i utrudnia życie:) zdolnym. Kto i po co może skorzystać z programu wsparcia zdolnych Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci? Jakim dzieciom ten program przynosi najwięcej korzyści? Jakie błędy popełniają współcześni rodzice? Na czym polega rozchwiana samoocena u zdolnych? Dlaczego szkole, jaką znamy, należałoby pozwolić umrzeć?
Odcinek #6: Czy publiczny system szkolnictwa może być przyjazny zdolnym?
Rozmawiam z Profesor Margaret Sutherland, światowej klasy ekspertką w dziedzinie edukacji zdolnych, dyrektorką The Scottish Network for Able Pupils, wykładowczynią the School of Education Uniwersytetu Glasgow oraz członkinią Royal Society of Arts.
Odcinek #5: Jak znaleźć mentora, który rozwinie pasje zdolnego dziecka?
Rozmawiam z Szymonem Kasprzykiem, mentorem matematycznym zdolnych dzieci i prezesem firmy Tuteer.
Odcinek #4: Czy warto startować w konkursach i olimpiadach?
Przedstawiam 7 plusów i 5 minusów startowania w konkursach i olimpiadach przedmiotowych.
Odcinek #3: Czy każde zdolne dziecko to prymus?
Przedstawiam 6 nieoczywistych profili dzieci zdolnych, które już ponad 30 lat temu opisali amerykańscy badacze tematu zdolnych, George Betts i Maureen Neihart.
Odcinek #2: Siedmiolatek w 4. klasie. Jak wybrać szkołę dla zdolnego dziecka?
Rozmawiam z dr hab. Urszulą Soler, socjolożką i badaczak z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, a prywatnie mamą 7-latka - czwartoklasisty.
Odcinek #1: Jak rozmawiać z nauczycielami o uzdolnieniach swoich dzieci?
Rozmawiam z dr Małgorzatą Pilecką, pedagożką, nauczycielką wczesnej edukacji, nauczycielką akademicką i badaczką na Wydziale Studiów Edukacyjnych Ateneum - Szkoły Wyższej w Gdańsku.