Odcinek #9: Why talking about giftedness is like talking about sex (with Dr. Deborah Ruf)
Dlaczego to ważne, aby rozpoznawać zdolne dzieci kiedy są jeszcze na samym początku swojej szkolnej drogi? Dlaczego zdolne dziecko powinno wiedzieć, że jest zdolne, i jak mu to uświadomić? Dlaczego nie warto fetyszyzować wyników testów IQ, ani szkolnych ocen? Jak działają testy inteligencji?
Rozmawiam z Dr Deborah Ruf, specjalistką diagnostyki wysokiej inteligencji i zdolności, która od ponad 30 lat wspiera zarówno zdolne dzieci, jak i dorosłych jako psycholożka. Dr Ruf jest autorką książek “5 Levels of Gifted: School Issues and Educational Options” oraz “Keys to Successfully Parenting the Gifted Child”, a także regularnie publikuje swoje artykuły na blogu na medium.com
Rozmawiamy w języku angielskim.
O czym rozmawiamy:
Dlaczego warto się przejmować tym, że dziecko jest ponadprzeciętnie uzdolnione?
W jaki sposób typ osobowości dziecka zdolnego wpływa na to, jak radzi sobie w szkole?
Dlaczego zdolnym chłopcom jest w szkole trudniej niż zdolnym dziewczynkom?
O co chodzi w koncepcji 5 poziomów uzdolnienia?
Czym różnią się potrzeby dzieci na każdym z 5 poziomów uzdolnienia?
Dlaczego nie warto zatajać przed dzieckiem faktu jego wysokiej inteligencji?
Dlaczego bycie zdolnym nie polega na byciu “wyjątkowym”, tylko na posiadaniu wyjątkowych potrzeb?
Jak pomóc dziecku, które ma zmartwienia egzyustencjalne?
Jak pomóc dziecku zdolnemu, które traci pasje i zainteresowania?
Jak pomóc dziecku zdolnemu, które chce dopasować się do rówieśników?
Co się dzieje, gdy mniej uzdolnione dzieci otrzymują edukację na wyższym poziomie?
Czy wynik testu inteligencji (IQ) wystarczy, aby zdiagnozować wybitne uzdolnienia?
Podcast w formie audio
Zasubskrybuj na ulubionej platformie:
🎙️ Spotify